MAKADÁM UTAK ÉPÍTÉSE

Ez a fajta út az ötletgazdájától J. L. McAdam-től kölcsönözte nevét a XIX. század első felében, és mára a zúzottkő burkolatokat az egész világ makadámburkolatnak nevezik.

  • A földműre egyre kisebb méretű zúzott kőrétegeket terítve épül a makadám út, amelyet igény szerint vízzel, illetve hígított bitumennel permetezünk, majd hengerelünk.

Viszonylag alacsony ráfordítás mellett régi, elhagyatott utak is felújíthatók ezzel a módszerrel, és megfelelő mennyiségű, illetve minőségű kőanyag betöltésével kiváló minőségű, hosszú élettartamú út nyerhető, amely a későbbiekben aszfaltozható, így egy szilárd burkolatú út alapját képezheti.

A makadám út hosszú ideje jól bevált megoldás, előszeretettel alkalmazzák pl. erdőgazdálkodási 

  • Kötőzúzalékos aszfaltmakadám út 

A kötőzúzalékos aszfaltmakadám is a vízzel kötött makadám útnál tartósabb, magasabb minőségű. A durva, Z35/55-ös zúzottkőréteget simítóhengerelés után higított bitumenes permetezés után, az igényeknek megfelelően egy vagy két réteg kötőzúzalékkal kötünk be, majd kopóréteg esetén félmeleg, kevert záróréteggel zárunk le.


  • Itatott aszfaltmakadám út

Az itatott (és a kötőzúzalékos) aszfaltmakadám út jó minőségben kivitelezve alig különböztethető meg az aszfaltúttól egy átlagember számára. Ha tehát olcsóbb, de jó minőségű útra vágyunk, jó megoldást jelenthet. Az itatott aszfaltmakadám abban különbözik a vízzel kötött makadám úttól, hogy mindkét réteg kőzúzalékot hígított bitumennel permetezzük, mely később, a hígító elpárolgásával erős kötést biztosít.


  • Vízzel kötött makadámút 

A vízzel kötött makadámút vastagsága nem haladja meg a 25 cm-t. Lényege, hogy durva kőzuzalékra Z35/50-es zúzottkőből 12 cm vastagságú réteget hozunk létre, majd ezt vízzel öntözve hengereljük. Az így kapott szilárd felületre újabb, már finomabb (Z8/12) kőzuzalékot terítünk, s végül 2 cm-es homokréteggel zárjuk le a felületet